Tuesday, November 27, 2012

KATA PERINTAH

Sila isi tempat kosong dengan kata perintah berikut:

1. Sila

2. Minta

3. Jemput

4. Tolong

5. Harap

6. Jangan

7. Usah


 Latihan Kata Perintah
1. ___________ kau kenangkan peristiwa sedih itu lagi.

2. ___________ ambil perhatian, semua orang dikehendaki berkumpul dibalai raya.

3. ____________ lah datang ke majlis perkahwinan kakak saya.

4. ____________ belikan saya sebuah mi goring di kantin.

5. ____________ awak dapat datang ke rumah saya pada malam ini.

6. ____________ merokok di kawasan sekolah.

7. ____________ makan kuih-muih yang dibuat oleh ibu saya.

8. ____________ tunggu sebentar, ayah saya akan pulang.

9. ____________ beri laluan, saya hendak ke seberang.

10. ____________ lah bimbang akan abang yang berada di Australia, dia dapat menjaga sendiri dengan baik.




                                                                                        
                                          

No comments:

Post a Comment